SKRIVET: 2010-07-19, kl 00:45:18 | PUBLICERAT I: Allmänt

Kamphundarna!

Mats Odell (KD) gick idag ut med att han vill införa rasförbud i Sverige på såkallade "kamphundar".
Han vill först börja med att förbjuda hundar av kamphundssort i flerfamiljshus genom en klausul i hyresavtalet
och sedan ta nästa steg mot ett totalt rasförbud.

Personligen tycker jag att problemet han beskriver är ett hundägarproblem och inte ett rasproblem.
Försök att förstå att det inte är raserna som är problemet utan ägarna.
Förbjuds dessa raser skaffar de andra hundar och riktar in sig på andra raser ex. rottweiler & dobemann vilket i sin tur säkerligen hade lett till ett förbud mot dessa raser också. Var hamnar vi då i vårt såkallade demokratiska och fria land?
Låt människor få ha vilken hundras de själva vill och inför istället hundägarlicens!
Jag skulle gladeligen gå kurser osv för att bevisa att jag kan sköta om min hund på rätt sätt och att jag är villig att göra allt jag kan för att den ska få det så bra som möjligt.
Tar man sitt ansvar som hundägare på allvar så ställer man upp utan att tveka en sekund.

Förespråkar även mer skärpta kontroller på uppfödare, framför rasförbud, så att vi slipper peddlers som parar hundar till vänster och höger, för det är där mentalitetsproblemet igentligen kommer in i bilden.
Folk parar olika raser med varandra bara för att få fram den nya "it-hunden" och tjäna pengar utan att igentligen bry sig om vilka framtida egenskaper dessa hundar kan få.
Att para en dobermann som har mycket vaktinstinkter med t.ex en border collie som har mycket vallinstinkter kan ge förödande konsekvenser eftersom dessa hundars instinkter är så pass starka att du får ett riktigt krutpaket som kan sprängas i fel händer.

Sen att Odell tar upp ett så pass oviktigt ämne jämfört med andra, större, problem vi har i vårt avlånga land finner jag skrattretande..
Folk får sparken titt som tätt (för att välja ett snabbt exempel) och han väljer att se hundarna som det allvarliga problemet?!
Det är klart, har man ingen lösning på de verkliga problemen så får man ta upp mindre viktiga saker och förstora upp de så att man verkar nått så när kunnig..
Sveriges politiker är inte direkt rädda för att ta till desperata metoder när det inte går bra i valtiderna,
det börjar bli allt mer uppenbart.

För övrigt så tycker jag att vi kan börja med att förbjuda tidelag istället.
Det är okej att ha sex med ett djur i Sverige men det är inte okej att äga en hund av en specifik ras,
bara jag som känner att något är allvarligt fel här?

Skriv för tusan på namninsamlingen mot rasförbud i Sverige
och gör ansvarsfulla hundägare av dessa fantastiska raser lyckliga.


Namninsamlingen hittar ni på
http://namninsamling.se/ 
Låt dom inte ta ifrån oss våra hundar!!



Sofia

Absolut inte, dom ska inte få ta ifrån mig men lilla sötnos och ingen annans heller!!!



PUBLICERAT: 2010-07-19, 17:29:49 | URL: http://ssofiacitron.blogg.se/
Sanna

Sjukt bra skrivet, och jag håller med helt och hållet. En kamphund som inte är förstörd genom avel kan med rätt ägare bli lika lugn och snäll som vilken annan hund (av vilken annan ras) som helst. Gillade för övrigt förslaget om hundägarlicens.



Hur som helst. Får jag länka detta inlägget i min bilddagbok, för att få fler att skriva under? :)


L O V I S A - följ min blogg

fin blogg. :)



PUBLICERAT: 2010-09-09, 20:56:01 | URL: http://lovisasbilder.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: